Bunq reageert op kritiek nieuwe premium dienst

04 augustus 2017 Banken.nl

Internetbank bunq kondigde eerder deze week bunq premium aan. Voor een vast bedrag per maand kunnen klanten gebruik maken van alle diensten die de bank biedt, van een online rekening tot pinnen in het buitenland. Veel klanten van bunq toonden op sociale media hun ongenoegen.

Het ‘Netflix voor bankieren’, met die omschrijving presenteerde de bank van oprichter Ali Niknam het nieuwe concept bunq premium. Voor € 7,99 per maand - inderdaad gelijk aan de prijs van Netflix - hebben klanten van bunq voortaan toegang tot alle producten en diensten van de bank. Op sociale media als Facebook en Twitter tonen klanten van bunq hun ongenoegen over met name de prijs en de wijze van communiceren hierover. De algemene teneur is dat de bank van gratis opeens naar duurste van allemaal gaat. Nu is ‘veel’ een rekbaar begrip, maar omdat bunq een dag later met een persbericht komt om bunq premium nader uit te leggen kan voorzichtig geconcludeerd worden dat het er voldoende waren om hierop te reageren.

Oprichter Ali Niknam schrijft klanten persoonlijke brief

Bunq oprichter Niknam schreef een persoonlijke brief aan alle klanten van bunq. Hierin verontschuldigt hij zich voor de commotie en legt hij de keuze verder uit. Niknam identificeert drie groepen bunq-klanten.

  1. Een groep die actief is op sociale media en vindt dat bunq een prijsvechter moet zijn. Niknam moet hen teleurstellen, want bunq is geen prijsvechter en is dat ook nooit geweest, aldus de oprichter.
  2. Een groep trouwe klanten, die zich overvallen voelt door de communicatie en de plotselinge wijzigingen. Niknam biedt hen excuses aan voor de fouten die gemaakt zijn bij de introductie.
  3. Een groep eveneens trouwe klanten, die via de support chat van bunq hun steun hebben uitgesproken en het nieuwe abonnement geweldig vinden. Naar eigen zeggen steunen zij bunq niet publiekelijk, omdat zij geen zin hebben in open discussies.

Bunq verontschuldigt zich niet voor de tarieven. Wel doen zij dat voor de ‘warrige communicatie en plotselinge introductie’ van de lancering van bunq premium. De bank spreekt haar geloof uit in het eigen product en lijkt vast van plan om koers te houden.

Nieuws

Meer nieuws over