Peter Janssen (BLG Wonen): Duurzaam wonen kent alleen winnaars

18 juli 2017 Banken.nl

In een interview met Banken.nl vertelt Peter Janssen - productmarketeer bij BLG Wonen - over de duurzaamheidsambitie van BLG Wonen en de wijze waarop de hypotheekverstrekker haar klanten stimuleert om hun woning te verduurzamen. “BLG Wonen wil de ruim 81.500 hypotheekklanten met een gemiddeld energielabel D naar gemiddeld energielabel B ‘verhuizen’”, aldus Janssen.

Kun je iets vertellen over jezelf en jouw rol bij BLG Wonen?

Als productmarketeer bij BLG Wonen houd ik me bezig met het (door)ontwikkelen en in de markt zetten van onze hypothecaire producten. Sinds kort focus ik me ook op duurzaamheid. En een woning verduurzamen? Daar hoorde je niemand over toen ik twee decennia geleden bij BLG Wonen startte. Het bedrijf is 63 jaar geleden opgericht om woningbezit te stimuleren. En nog steeds doen we ons best om mensen te laten wonen zoals zij dat willen. Gelukkig is duurzaamheid nu steeds meer onderwerp van gesprek.

Ik merk dat ik steeds bewuster met energie om ga. Ruim twee jaar geleden kozen wij zelf voor zonnepanelen op ons dak. Dat had direct invloed op onze energierekening en geeft meer rendement dan een spaarrekening. Daarnaast is het ook nog eens goed voor het milieu. Na de zonnepanelen kozen we voor een nieuwe HR-ketel, let ik altijd op dat het licht niet onnodig aanstaat en letten we op met wasjes draaien. Met twee kleine kinderen in huis is dat best een uitdaging, maar ik wil hen natuurlijk ook graag in een mooie wereld laten opgroeien. Ik ben blij dat ik daar sinds kort ook in mijn werk écht een bijdrage aan kan leveren.

De Volksbank heeft de ambitie om in 2030 een volledig klimaatneutrale balans te hebben. Wat betekent dit voor BLG Wonen, als onderdeel van het bankbedrijf?

Ik denk dat we hier een groot verschil mee kunnen maken. Meer dan 82% van de aan de bankbalans gerelateerde CO2-uitstoot heeft te maken met de hypotheekportefeuille. Klimaatneutraal wonen vormt daarom het speerpunt in de duurzaamheidsambitie van de Volksbank. Vanuit BLG Wonen geven we daar vorm aan door onze klanten met specifieke actie te stimuleren en te helpen hun woning energiezuinig te maken.

Peter Janssen - Productmarketeer bij BLG Wonen

Hoeveel van jullie woningportefeuille is op dit moment duurzaam? En wat is jullie ambitie?

Concreet wil BLG Wonen de ruim 81.500 hypotheekklanten met een gemiddeld energielabel D naar gemiddeld energielabel B ‘verhuizen’. Op dit moment heeft 21,5% van deze woningen energielabel A of B. We willen vooral de klanten met deze lagere energielabels helpen te verduurzamen. Hierdoor krijgen ze meer wooncomfort, besparen ze elke maand geld en dragen zij bij aan een beter milieu. We zijn ook sponsor van het online platform Slimwoner.nl. Via dit platform van de Natuur & Milieu kunnen klanten onafhankelijk advies krijgen van gespecialiseerde bedrijven en ontzorgd worden bij het nemen van energiebesparende maatregelen.

Volgens verschillende onderzoekrapporten gaat de verduurzaming van woningen nog te langzaam. Hoe stimuleert BLG Wonen haar klanten om hun woning te verduurzamen? En welke rol spelen hypotheekadviseurs hierbij?

BLG Wonen heeft een groot landelijk netwerk van onafhankelijk adviseur die we betrekken bij duurzaam woonadvies. We bieden gunstige financieringsmogelijkheden die adviseurs kunnen meenemen in hypotheekadviezen. Daarnaast ontwikkelen we speciale klantacties om onze klanten te informeren en stimuleren energiebesparende maatregelen te treffen. Een voorbeeld hiervan is de huidige zonnepaneelactie. Interessant voor verschillende klanten, want als zij onvoldoende financiële middelen hebben om zonnepanelen te kopen, dan kunnen zij deze huren. En als het dak niet geschikt is, dan kunnen klanten zonnepanelen delen of kiezen voor 100% zonnestroom.

Welke maatregel/initiatief is volgens jou het meeste succesvol tot nu toe om woningbezitters in beweging te krijgen om hun woning meer energiezuinig te maken?

Met de zonnepaneelactie zijn we net gestart, maar de eerste cijfers zijn veelbelovend. De aanvraagcijfers om zonnepanelen te huren liggen boven de marktgemiddelden. Maar ook de pilot die wij eind vorig jaar hebben gehouden verliep goed. Hierbij boden we klanten een gratis warmtefoto van hun huis aan die duidelijk maakt waar de warmte uit de woning weglekt. Na de check met deze warmtefoto konden klanten profiteren van een collectief isolatieaanbod. Een kleine 20% van de aangeschreven klanten heeft direct de warmtefoto aangevraagd.

Welke rol speelt de energiezuinigheid van een woning bij het verkrijgen van een hypotheek? Is het denkbaar dat een energielabel een rol gaat spelen in het verkrijgen van een hypotheek?

Bij BLG Wonen kan je energiebesparende voorzieningen bovenop het maximum van 101% marktwaarde financieren. Zelfs tot een maximum van 106% marktwaarde. Het is voor klanten zeker een interessant aanbod. Juist omdat je met energiebesparende maatregelen gemiddeld zo’n 30% op je energierekening bespaart. Dat verdient zich dus absoluut terug. Op termijn is het heel goed mogelijk dat we klanten extra gaan belonen wanneer zij de woning energiezuinig maken.

Wat kan de overheid doen om de verduurzaming van woningen te stimuleren?

De overheid kan verschillende maatregelen treffen om huizenbezitters te stimuleren en te ondersteunen om hun woning energiezuinig te maken. Zo zouden zij bijvoorbeeld meer duidelijkheid over subsidies en wet- en regelgeving kunnen creëren om mogelijkheden voor een gebouwgebonden financiering te realiseren. Ook het stimuleren van initiatieven waarbij bij de installatie van een slimme meter een energieverbruiksmanager wordt verstrekt. Zo krijgen particulieren meer inzicht in het energieverbruik. En vaak begint het toch met meer inzicht krijgen in het eigen verbruik, maar ook waar het gaat om de verschillende maatregelen en de potentiële bespaarmogelijkheden die daarmee samenhangen.

Een consument kan een hogere hypotheek krijgen als hij kan aantonen dat hij met de lening zijn huis energiezuiniger maakt. In hoeverre wordt hier gebruik van gemaakt bij BLG Wonen?

Bij de aankoop van een woning denken veel klanten nog niet direct na over allerlei verbouwmogelijkheden en het laten doorvoeren van energiebesparende maatregelen. Begrijpelijk omdat een hypotheektraject voor veel klanten een impactvolle periode is. Toch is het ook een gemiste kans, omdat klanten dubbelop kunnen profiteren: deels door de scherpe financieringsmogelijkheden bij het afsluiten van een hypotheek en deels door de besparingen die zij na doorvoering direct kunnen realiseren. In mijn ogen zouden adviseurs energiebespaaradvies dan ook vaker moeten meenemen in hun hypotheekgesprekken. Bijvoorbeeld de mogelijkheid voor een hogere inschrijving, waarbij zij met de klant afspreken dat zij na een jaar contact opnemen om de energiebesparende maatregelen te bespreken. Na een jaar is er veel meer rust en overzicht bij klanten om het gekochte droomhuis nog verder aan te passen, ook met energiebesparende maatregelen.

Nieuws

Meer nieuws over