Duurzame business case Rabobank wint De Partnership Verkiezing

17 mei 2017 Banken.nl 3 min. leestijd

Een team Young Professionals van Rabobank heeft onlangs de ‘Best New Partnership Award’, een prijs voor de beste duurzame business case, gewonnen. Rabobank ontvangt de prijs voor de samenwerking met Bles Diaries, waarmee de bank op innovatieve wijze de zuivelketen in onder meer Kenia financierbaar wil maken.

Eind vorige week werd voor de vijfde keer de ‘Best New Partnership Award’ uitgereikt. De prijsuitreiking wordt georganiseerd door De Partnership Verkiezing, een initiatief van Social Enterprise The Punchy Pack en het ministerie van Buitenlandse Zaken met ontwikkelingsbank FMO en young professional partners. Met de prijs beloont de organisatie de beste duurzame business case die voort is gekomen uit een accelerator, waarin teams van young professionals uit het Nederlandse bedrijfsleven uitgedaagd worden om een duurzame business case op te zetten in ontwikkelingslanden.

In totaal deden teams van negen organisaties* mee aan de editie van 2016/2017. Zij startten in oktober 2016 bij de kick-off met ‘De Partnership Academie’, een programma waarin zij worden begeleid door (top)managers en experts bij het uitwerken van hun business cases. Nog nooit deden er zoveel teams uit de bankensector mee.

Young Professionals van Rabobank winnen de Best New Partnership Award

Twee teams van ABN AMRO namen deel en zij stelden business cases op voor beleggen met impact en voor het omscholen van vluchtelingen tot programmeurs. ING pitchte een app waarmee particulieren kunnen investeren in sociale ondernemingen, terwijl ontwikkelingsbank FMO een plan heeft uitgewerkt waarmee Afrikaanse boeren door middel van online financiëntrainingen hun kansen op een lening kunnen vergroten.

Rabobank wint
Het team van Rabobank, bestaande uit Pieter Vogels, Ciska van den Berg, Marlies de Kock en Roel van de Ven, mocht zich aan het einde van het programma de grote winnaar noemen. De Young Professionals hebben een business case ontwikkeld waarbij door het chippen van melkvee de koeien van veehouders in onder meer Kenia gebruikt kunnen worden als onderpand voor een lening. Hierdoor kan Rabobank micro leningen verstrekken aan kleine maar veelbelovende melkveehouders, die op hun beurt hun bedrijf kunnen uitbreiden. De veehouders kunnen vervolgens meer melk leveren aan melkfabrieken om aan de groeiende vraag naar zuivel in Kenia te kunnen voldoen.

De jonge bankiers namen de award in ontvangst tijdens het finale evenement van De Partnership Verkiezing, dat plaatsvond bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in Den Haag. De prijs, die bestond uit een startkapitaal van €2.500 om de business case te realiseren, een mediapakket ter waarde van €10.000 om ruchtbaarheid te geven aan hun project en een advieslunch met de juryleden**, werd overhandigd door juryvoorzitter Hans Docter, Directeur Duurzame Economische Ontwikkeling bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

* Naast teams van banken ABN AMRO, FMO, ING en Rabobank, deden er ook teams mee van Ahold-Delhaize, Alliander, Dell EMC, ERIKS en Philips.

** De jury bestond naast juryvoorzitter Hans Docter uit Linda Broekhuizen, Chief Investment Officer en lid van de Raad van Bestuur bij FMO, en Alexander Rinnooy Kan, professor aan de Universiteit van Amsterdam, Eerste Kamerlid voor D66 en oud-voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER).