Vier belangrijke trends voor financiële dienstverleners

18 mei 2017 Banken.nl

De financiële sector bevindt zich midden in een transitie die gekenmerkt wordt door snelle ontwikkelingen en nieuwe uitdagingen. ICT- en outsourcingdienstverlener Centric heeft de belangrijkste trends en ontwikkelingen op een rijtje gezet, en geeft aanbevelingen voor hoe financiële dienstverleners hier het best op kunnen inspelen.

De behoeftes van klanten veranderen, de concurrentie neemt toe, wet- en regelgeving worden aangescherpt en technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Volgens Centric zijn kostenverlagingen en efficiëntere processen alleen niet genoeg om relevant te blijven met het oog op de transitie waarin de financiële dienstverlening zich momenteel bevindt. Banken, verzekeraars en pensioeninstellingen staan voor een belangrijk identiteitsvraagstuk: waaraan ontlenen zij nog bestaansrecht wanneer steeds meer financiële processen en producten commodity worden?

Om financiële dienstverleners bij te staan bij dit identiteitsvraagstuk, heeft Centric de belangrijkste ontwikkelingen en trends van het moment op een rijtje gezet. Vanuit eigen expertise en ervaring bij financiële instellingen heeft Centric vier trends omschreven die aanzienlijke impact hebben op de financiële wereld.

Centric - Visie op de financiële sector

Technologie

De eerste trend die Centric onderscheidt zijn de verregaande technologische ontwikkelingen zoals robotisering, cloud(software), blockchain, kunstmatige intelligentie en big data. Om al deze ontwikkelingen bij te kunnen houden nemen banken steeds meer IT-professionals in dienst. Ontwikkelingen op het gebied van cloud beloven verbetering van de kwaliteit van dienstverlening in termen van beschikbaarheid, integriteit en beveiliging van data. Data-analyses en big data maken de weg vrij voor gerichte voorspellingen van klantgedrag en blockchaintechnologie maakt het mogelijk om veiliger en transparanter te werken.

Legacysystemen

Een uitdaging die de eerste trend in de weg staat is de grote hoeveelheid verouderde systemen die niet wendbaar genoeg zijn om in te spelen op de technologische mogelijkheden. Bovendien zijn deze systemen vaak kostbaar om in stand te houden. Het omgaan met legacysystemen vraagt daarom volgens Centric om een duidelijke strategie op het gebied van IT-architectuur.

Wet- en regelgeving

Financiële dienstverleners moeten aan steeds meer internationale wet- en regelgeving voldoen. Om aan de eisen van de wetten en regelingen (onder andere PSD2, Basel III en Solvency II) te kunnen voldoen zijn grote investeringen nodig, waaronder ook op het gebied van automatisering en IT-infrastructuur.

FinTechs

Hoewel de opkomst van FinTech-bedrijven – technologische bedrijven die met innovatieve financiële technologie de markt van financiële dienstverleners betreden – door sommigen als een bedreiging wordt gezien (meer concurrentie, betere klantervaring), ziet Centric ook kansen. Als de banken hun krachten bundelen met deze nieuwe innovatieve uitdagers, hebben beide partijen hier voordeel van. Banken krijgen toegang tot de slimme technologie van FinTechs, terwijl FinTechs op hun beurt profiteren van het vertrouwen dat een grote, gevestigde naam nog steeds heeft.

Conclusie en aanbevelingen

Met het oog op de vier genoemde ontwikkelingen, komt Centric tot de conclusie dat de traditionele verdienmodellen van financiële dienstverleners onder druk staan. Volgens de dienstverlener is het “cruciaal voor het relevant houden en vooruitstuwen van de sector om een uitgekiende combinatie van nieuwe technologie en financiële expertise te hebben”.

Een eerste stap daarin is het onderscheid maken tussen traditionele kernprocessen en nieuwe, onderscheidende kernprocessen – de traditionele kernprocessen worden immers steeds meer commodity en kunnen worden uitbesteed. Bij de focus op de nieuwe kernprocessen – aan de voorkant van de keten – staat het op maat toepassen van digitale data centraal.

Daarbij moet de hele keten, van infrastructuur tot en met de internetbankier-app – achterkant tot voorkant – met elkaar verbonden zijn. Pas dan kunnen banken de klant geven waar hij om vraagt: 24/7 digitale en persoonsgerichte, interactieve dienstverlening. En daarmee tot een unieke en onderscheidende gebruikersbeleving.

Klik hier voor de complete visiepaper van Centric.

Nieuws

Meer nieuws over