Triodos uitgeroepen tot duurzaamste bankmerk van Nederland

10 april 2017 Banken.nl 2 min. leestijd

Triodos Bank is op 6 april in Amsterdam uitgroepen tot meest duurzame merk van Nederland in de categorie ‘Banken’ tijdens de eerste Nederlandse editie van de Sustainable Brand Awards. Energiemerk Greenchoice was de grote winnaar van de uitreiking en werd uitgeroepen tot meest duurzame merk 'overall'.

Begin april 2017 is voor het eerst de Sustainable Brand Index Nederland gepubliceerd. Het jaarlijkse onderzoek, dat is komen overwaaien uit Scandinavië, vraagt consumenten om bekende merken uit het bedrijfsleven te beoordelen op duurzaamheid. Aan de eerste editie van het onderzoek namen circa 4.000 Nederlandse consumenten deel, die in totaal 108 Nederlandse merken beoordeelden. Op basis van de onderzoeksresultaten zijn op 6 april voor het eerst de Sustainable Brand Awards uitgereikt in de WesterUnie te Amsterdam. Naast de hoofdprijs, waren er nog vijf prijzen voor de branchewinnaars van de sectoren Banken, Retail, Supermarkten, Voedingswaren en Energie.

Sustainable Brand Index 2017

“We zijn trots dat we de Sustainable Brand Index dit jaar voor het eerst in Nederland kunnen presenteren”, zegt Annemarije Tillema van de Sustainable Brand Index Nederland. “Door middel van de Index willen we het belang van goed duurzaamheidsbeleid en -communicatie op de kaart zetten bij Nederlandse bedrijven.” 

De grote winnaar van de Sustainable Brand Awards 2017 was Greenchoice. Het energiemerk, dat zelfs in zijn merknaam verwerkt heeft dat het om duurzame energie gaat, werd uitgeroepen tot zowel branchewinnaar Energie als duurzaamste merk van Nederland. De prijzen in de overige branchecategorieën gingen naar IKEA (Retail), Albert Heijn (Supermarkten) en Zonnatura (Voedingswaren), terwijl de prijs voor duurzaamste bancaire merk naar Triodos Bank ging.

Triodos de duurzaamste

Dat Triodos Bank door consumenten wordt uitgeroepen tot meest duurzame bankenmerk van Nederland is niet heel verrassend. Duurzaamheid en groen maken al jaren onderdeel uit van de unique selling points van de bank, en doet regelmatig onderzoek naar het onderwerp. Ook werd de bank eerder al aangewezen als meest duurzame en eerlijke speler van de bankensector door de Eerlijke Bankwijzer.