ABN AMRO heeft grote plannen met MoneYou

08 maart 2017 Banken.nl

ABN AMRO heeft aangekondigd flink te gaan investeren in digitale bankdochter MoneYou. Nieuwe diensten en Europese expansie moeten er de komende jaren voor zorgen dat het huidige klantenbestand van 500.000 klanten met enkele honderdduizenden wordt uitgebreid. 

MoneYou is een 100% dochter van ABN AMRO. Het bankbedrijf werd in 2001 opgericht en richt zich uitsluitend op het online aanbieden van financiële producten. In eerste instantie lag de focus voornamelijk op het verstrekken van hypotheken, maar ook de spaar- en leenproducten van MoneYou kregen steeds meer aandacht. Sinds zijn oprichting heeft MoneYou zijn klantenbestand weten uit te breiden tot ruim 500.000 klanten verspreid over Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Vooral in 2012 werd forse groei geboekt, maar de afgelopen paar jaar is de groei van het klantenbestand aan het afzwakken. Ook wordt de dochter nauwelijks genoemd in de kwartaalrapportages van ABN AMRO. 

Europese online bank

Daar moet verandering in komen, vinden Frank Verkerk, Chief Digital Officer bij ABN AMRO, en Liesbeth Rigter, CEO van MoneYou. In gesprek met het Financieele Dagblad vertellen ze dat ABN AMRO de komende jaren flink in zijn dochter wil gaan investeren. De ambitie is om van MoneYou een online bank van Europese schaal te maken. Daar zijn volgens de twee verantwoordelijken veel kansen voor. MoneYou was een van de eerste spelers in Europa die zijn bankdiensten volledig online aanbood en over de grens zijn er maar weinig spelers die een soortgelijk model hebben. Enkele voorbeelden zijn ING Direct, Hello van BNP Paribas en Simple van het Spaanse BBVA.

Frank Verkerk en Lisbeth Riger

Door te investeren in nieuwe diensten en verdere Europese expansie wil MoneYou de komende jaren honderdduizenden klanten gaan binnenhalen. ABN AMRO wil de investeringen opvoeren zodat MoneYou een belangrijke pijler wordt voor toekomstige groei. Welke landen er bovenaan het lijstje staan is niet bekend. Wel is bekend dat een deel van de €200 miljoen die ABN AMRO beschikbaar gesteld heeft om te investeren in innovatie en digitalisering naar MoneYou zal gaan. 

Het model van MoneYou maakt de online bank goedkoper dan veel gevestigde spelers. Doordat klanten alleen online terecht kunnen voor het aanschaffen van financiële producten, kan MoneYou af met een personeelsbestand van 40 werknemers. Samen zijn zij verantwoordelijk voor ruim €20 miljard aan deposito’s. Daarnaast werkt de online bank veel met externen die ondersteunen op het gebied van onder meer software en marketing.

Nieuws