Interview met: Bob-Jan Spits, Product Developer bij BinckBank

14 oktober 2014 Banken.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De huidige jonge generatie bankiers zijn de toekomstige leiders in de financiële sector. Zij hebben een sleutelrol in de noodzakelijke cultuuromslag en moeten zorgen voor een financiële revolutie. Banken.nl geeft jonge bankiers een podium om hun visie over de bank van morgen te delen.  Het is belangrijk dat dit nieuwe geluid door jongeren wordt gebracht. Wat willen zij graag anders zien en hoe moet de sector de omslag realiseren.

Bob-Jan Spits van BinckBank neemt het stokje over van Jos van de Kerkhof van ABN AMRO, die eerder zijn visie met ons deelde.

Kun je iets vertellen over jouw achtergrond en functie bij Binck?
Sinds 2007 ben ik werkzaam bij Binck en daarvoor werkte ik tijdens mijn studie economie op de klantenservice van Alex. Het werken bij Alex sloot goed aan bij mijn studie economie. Ik heb daar veel geleerd. Natuurlijk alles over beleggen en over de site met de functionaliteiten maar vooral het klantcontact was ongelooflijk leerzaam. De telefoongesprekken met klanten waren zeer divers, het ene moment sprak ik met een startende belegger en het volgende moment had ik een ervaren handelaar aan de lijn die een grote order wil inleggen. Daarbij mag je geen fouten maken. Deze start had ik niet willen missen en zou ik iedereen aanraden. Het helpt mij nog steeds in mijn huidige functie als product developer. Na mijn afstuderen ben ik verder doorgegroeid.

Afgelopen jaar heb ik met een team gewerkt aan Binck Fundcoach en nu werken wij aan de nieuwe generatie mobiele trading apps. Met deze applicaties moeten snelheid en gebruikersgemak voorop staan. Stabiliteit en veiligheid zijn randvoorwaarden. Leuk voorbeeld is hoe wij moeten omgaan met de verschillende type verbinding. Stel je voor dat iemand ergens begint met Wifi, doorloopt en in bereik van 4G komt en daarna in een gebied met 3G. Hoe houd je dan de verbinding stabiel en wat doe je als deze tijdelijk wegvalt. Wij zitten nu in de testfase waarbij klantenpanels de eerste ervaringen terugkoppelen. Het spannendste moment komt later als onze trading apps live komen te staan en reviews krijgen.

Bob-Jan Spits - Binck

Stel dat je aan het roer staat van een bank, wat zou je morgen anders doen? En wat zou je niet willen veranderen?
Wat ik lastig vind aan deze vraag is dat BinckBank geen algemene bank is maar zich heeft gespecialiseerd op de particuliere belegger. Daarom houd ik het antwoord graag dicht bij huis, dus mijn werk bij Binck. Wat ik zeker zou behouden is de focus op de belegger met de klant- en servicegerichte manier van werken. Jezelf verschuilen achter interne regels of onwetendheid is hierbij een doodzonde terwijl initiatief nemen en verantwoordelijkheid pakken juist wordt aangemoedigd. Daarbij vind ik het goed dat er doorstroommogelijkheden zijn en ik op jonge leeftijd de kans heb gekregen dit werk te doen waarbij er zoveel vertrouwen is om met een groep van jonge developers eerst Binck Fundcoach en nu de mobiele app op de schop te nemen.

Wat ik per morgen graag veranderd zou zien is meer vrouwelijke collega’s in mijn team. Meer diversiteit draagt zeker bij aan de kwaliteit en een goede cultuur. Dit zal echter niet meevallen want zowel in de ICT als de beleggingswereld zijn vrouwen nog op één hand te tellen. Wel jammer en zeker niet zelf direct te veranderen maar het zou mooi zijn als hierin verandering komt.

Met welke dilemma(’s) heb je als bank te maken in het realiseren van deze verandering? En hoe zou een bank hiermee om moeten gaan?
Er is sinds de bankencrisis een cultuurwijziging geweest hoe banken naar hun klanten kijken en hoe zij hun producten beter op hun klanten aanpassen. Banken zullen meer naar hun klanten moeten luisteren en daarbij ook betere/meer gerichtere service gaan leveren. Terugkerend dilemma is de informatie ongelijkheid tussen de bank met specialisten en de particuliere klant die in zijn verschillende levensfase steeds andere behoeftes en daardoor een natuurlijke achterstand heeft in kennis en ervaring. Ik geloof er sterk in dat klanten slimmer gemaakt kunnen worden. Zeker door bijvoorbeeld webinars te organiseren over thema’s waarin direct vragen gesteld kunnen worden helpen dit gat te verkleinen en klanten slimmer te maken zodat zij betere beslissingen nemen. Veel financiële besluiten zijn namelijk voor de langere termijn. Daarbij helpt het ook door eenvoudiger producten te bieden.

In hoeverre kijken de huidige generaties volgens jou verschillend aan tegen de bank van morgen?
Erg lastig daar iets over te zeggen. Vertrouwen is natuurlijk het meest elementair. Daarnaast merk ik dat bancaire producten dichterbij zijn. Alles gaat sneller en gemakkelijker.

Binck Bank

Als je over 10 jaar terugkijkt, wat zijn dan de grootste veranderingen geweest binnen de bankensector?
Innovatieve producten zullen grote veranderingen teweegbrengen. Betalen zal nog makkelijker en sneller gaan en het vraag en aanbod naar geld zullen sneller bij elkaar komen. Wijzigingen in de regelgeving zullen hier ook een grote rol spelen. Op dit moment is het bijvoorbeeld lastig (zo niet onmogelijk) om een hypotheek rond te krijgen indien je geen vast contract hebt. Ik ben van mening dat er in de toekomst veel meer met flexibele arbeidskrachten gewerkt gaat worden waardoor er minder mensen zijn met een vast contract. De regelgeving moet gewijzigd worden zodat vraag en aanbod sneller bij elkaar komen zodat ook mensen zonder een vast contract een hypotheek kunnen afsluiten.

Hoe kijk je aan tegen de opkomst van niet-banken als Google en Amazone?
Deze bedrijven zijn drijvers achter veranderingen, genieten veel vertrouwen van consumenten en slagen erin wereldwijd te werken. Zij zijn extreem goed in dataverwerking, werken klantgericht en schurken al tegen betalingsverkeer aan. Tijdens de bankencrisis is echter ook gebleken dat bankieren een vak is van risicobeheersing en hoe zeer de wereld vervlochten is. We hebben uit de bankencrisis geleerd dat het niet goed is als banken ‘too big too fail’ zijn. Vanuit dat oogpunt vraag ik me dan ook af of het een goede zaak is als deze bedrijven zich ook op bancaire diensten gaan richten.

Hoe kijk je aan tegen de bankierseed en het tuchtrecht?
Goed dat de bewustwording van de morele plicht vergroot wordt. Het is gebleken dat dat niet vanzelfsprekend is en dat er dus regelgeving voor nodig is. Goede ontwikkeling dus. Persoonlijk zou ik voorstander zijn als het ook meer in opleidingen aan bod komt. Bovendien functioneer je niet op een eiland. Ook in de samenwerking en dus in de cultuur van de bank moet het een plaats krijgen.