ING introduceert nieuw bedieningsmodel Grootzakelijk

27 januari 2017 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

ING gaat voor zijn grootzakelijke klanten een nieuw bedieningsmodel implementeren. Doel van de vernieuwing is om de dienstverlening te versnellen en verbeteren. De introductie van de nieuwe dienstverlening, genaamd ING Grootzakelijk, maakt onderdeel uit van de bredere reorganisatie binnen ING.

In oktober 2016 kondigde ING een concernbrede reorganisatie aan onder de werktitel ‘Convergence’. In het kader van deze nieuwe strategie implementeert de bank een geheel nieuwe werkwijze, waarbij digitale technologie en automatisering zorgen voor verhoogde efficiëntie. Aan de reorganisatie zijn ook personele gevolgen verbonden, met zo’n 7.000 banen die verdwijnen wereldwijd waarvan 2.300 in Nederland. 

ING verbetert dienstverlening grootzakelijke klanten

ING heeft een nieuwe fase in zijn reorganisatie aangekondigd – de introductie van een nieuw bedieningsmodel voor grootzakelijke klanten in Nederland. In navolging van vernieuwingen in de dienstverlening aan particulieren en ondernemers, wordt de komende periode de dienstverlening aan grootzakelijke klanten verbeterd en versneld. Zo wil de bank groeiende ondernemingen met een intensieve en complexe product- en adviesbehoefte beter ondersteunen door het inrichten van multidisciplinaire teams. In deze teams wordt kennis van de sector en de keten waar de klant in opereert gebundeld om zo de advieskwaliteit, flexibiliteit en snelheid van de dienstverlening te optimaliseren. De nieuwe dienstverlening krijgt de naam ING Grootzakelijk.

Bovendien krijgen ING Grootzakelijk klanten toegang tot de dienstverlening die ING Wholesale Banking biedt voor haar ‘corporate clients’ (beursgenoteerde bedrijven en multinationals). Daartoe behoren transaction services, specialistische kennis van de kapitaalmarkt en sectorexpertise van de internationale fusie- en overnamemarkt.

Doordat er efficiënter gewerkt zal worden bij de dienstverlening aan grootzakelijke klanten, zal ook hier de reorganisatie personele gevolgen hebben. Binnen de grootzakelijke dienstverlening in Nederland vervallen 250 arbeidsplaatsen, meldt de bank, die erop wijst dat deze 250 deel uitmaken van de eerder aangekondigde 2.300 arbeidsplaatsen die komen te vervallen. Hierbij zet ING naar eigen zeggen zo veel mogelijk in op natuurlijk verloop en het begeleiden van medewerkers naar ander werk.

De nieuwe dienstverlening is er niet alleen voor grootzakelijke klanten, benadrukt de bank in het begeleidende persbericht. Ook MKB-klanten kunnen worden doorverwezen naar de vernieuwde dienstverlening, indien zij te maken hebben met een structurele toenemende adviesbehoefte of een sterke groei doormaken. Voor ondernemingen met een lagere adviesbehoefte wordt de adviescapaciteit efficiënter ingericht - in plaats van een enkele vaste relatiemanager krijgen klanten toegang tot een team van zakelijk adviseurs.