Krimp bankennetwerk deert klanten nauwelijks

31 januari 2014 Banken.nl 2 min. leestijd

Klanten zijn ondanks de vermindering van het aantal bankkantoren en geldautomaten tevreden over de bereikbaarheid van hun bank. Uit een onderzoek van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) blijkt dat zowel particuliere klanten, als kleinere bedrijven tevreden zijn over de bereikbaarheid van hun bank.

Krimp bankennetwerk

Het aantal bankkantoren krimpt al sinds de jaren negentig. De laatste jaren is de afname van het aantal bankkantoren versneld. Halverwege 2013 waren er nog 2386 bankkantoren, 18% minder dan drie jaar eerder, toen er nog 2917 kantoren waren. Door de daling van het aantal bankkantoren zijn er meer klanten die geen bankkantoor of geldautomaat in de buurt hebben. Daar staat tegenover dat mobiel bankieren en de opkomst van geldautomaten in supermarkten en winkelcentra het bezoeken van een bank minder vaak noodzakelijk maakt.

DNB - aantal bankkantoren en geldautomaten

Tevredenheid klanten nauwelijks verandert

Volgens het onderzoek van MOB, waarin zowel banken als consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd, zijn de meeste consumenten net zo tevreden over de bereikbaarheid van hun bank als in het jaar 2010. Zij waardeerden dit onderdeel gemiddeld met een 7.5. Echter mensen met een functiebeperking, zoals slechtzienden en slechthorenden gaven aan wel iets minder positief te zijn geworden over de afstand tot bankkantoren en geldautomaten.

DNB - Digitaal Betalen

Behoefte aan fysieke betaaldiensten neemt af

Electronisch betalen en bankieren via internet hebben duidelijk aan populariteit gewonnen. Klanten maken aanzienlijk minder gebruik van bankkantoren en geldautomaten. De Nederlandsche Bank (DNB) verwacht dat deze trend doorzet en dat er in de toekomst steeds minder behoefte zal zijn aan fysieke betaaldiensten. Door technologische ontwikkelingen blijkt het bezoek aan een bank minder noodzakelijk.

Waardering kwetsbare groepen blijft hoog

Volgens DNB kan het betalingsverkeer door digitalisering veiliger en efficiënter worden. Toch zouden bank- en betaaldiensten wel voor iedereen bereikbaar en toegankelijk moeten blijven.  Alles bij elkaar blijft de algemene waardering van kwetsbare groepen voor betalingsdiensten hoog, zegt DNB. Het betreft dan klanten zonder internet, mensen met een functiebeperking, lager opgeleiden en een groep ouderen.

Ondernemers positiever

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf blijken zelfs iets positiever gestemd over de bereikbaarheid van banken dan drie jaar eerder. Zij gaven gemiddeld een 7.3 voor de bereikbaarheid van betaaldiensten. De gebruiksvriendelijkheid waarderen ze met een 7.4. Hoewel zij minder vaak contant geld storten, maken zij zich wel zorgen over de veiligheid rond de automaat.