100 succesvolste Crowdfunding campagnes van 2016

06 januari 2017 Banken.nl 6 min. leestijd

Met een opgehaald bedrag van ruim €3,9 miljoen heeft KAISR de succesvolste crowdfunding campagne van Nederland op zijn naam staan. Dat blijkt uit de Happy New Year Crowdfunding Top 100, die is opgesteld door De Breed & Partners en Fundwijzer. Alle spelers in de top 10 haalden meer dan €1 miljoen op via crowdfunding.

De Nederlandse crowdfundingmarkt heeft de afgelopen jaren een stormachtige groei doorgemaakt. Tussen 2012 en 2016 groeide het totaal in crowdfundingprojecten geïnvesteerde bedrag in Nederland van €14 miljoen naar maar liefst €170 miljoen. Om inzicht te geven in succesvolle spelers in deze groeiende alternatieve financieringsmarkt publiceert De Breed & Partners, een adviesbureau voor innovatiefinanciering, wekelijks een Top 40 lijst met de crowdfundingprojecten die de meeste financiering hebben opgehaald. Voor de ranglijst baseert het adviesbureau zich op data van Fundwijzer, een marktplaats voor crowdfundingprojecten. 

Happy New Year Crowdfunding Top 100

Speciaal voor het nieuwe jaar heeft De Breed & Partners een top 100 van succesvolste crowdfundingprojecten van 2016 samengesteld, de zogenaamde Happy New Year Crowdfunding Top 100. Volgens Judith Herrewijn, marketing- en communicatiespecialist bij het adviesbureau, zijn in lijn met de groei in de markt ook de doelbedragen van projecten flink ‘omhoog geschoten’. In de top 10 van meest succesvolle projecten hebben alle tien de spelers meer dan €1 miljoen aan crowdfunding opgehaald.

Een overzicht van de top 10 succesvolste bedrijven (naam bedrijf/project, gebruikt crowdfundingplatform, opgehaald bedrag):

1. KAISR, Indiegogo, €3.921.026

2. Windturbinefabrikant Lagerwey, Duurzaam Investeren, €2.450.000

3. Peerby, Oneplanetcrowd, €2.006.261

4. Zelfstroom (SPV7), Duurzaam Investeren, €2.000.000

5. Papierindustrie Adr. Dekker, Collin Crowdfund, €1.500.000

6. Zorg en Welzijn De Schans, Crowdestate, €1.391.000

7. WakaWaka, Oneplanetcrowd, €1.140.690

8. BF Don Quichot, Collin Crowdfund, €1.100.000

9. Making senz, Oneplanetcrowd, €1.078.500

10. WKO Project De Burg, Duurzaam Investeren, €1.050.000

Het succesvolste project in 2016 was de campagne van KAISR op Indiegogo met een opgehaald bedrag van €3,9 miljoen. Niet alleen heeft het project het meeste geld opgehaald, ook is de campagne van KAISR het verst over zijn doelbedrag (circa €19.000) heengegaan. Wat verder opvalt, is dat het de enige top 10 speler is waarbij de beloning voor de investering een product is in plaats van een lening of converteerbare lening met rendement. KAISR biedt namelijk een opblaasbaar loungebed aan zijn backers aan.

Drie spelers in de top tien hebben hun campagne geregeld via Duurzaam Investeren, een platform waarop alleen duurzame projecten worden aangeboden – waaronder ook de #2 Windturbinefabrikant Lagerwey. “We zien een enorme toename van projecten op het gebied van duurzaamheid”, aldus Herrewijn. “Een greep uit de projecten in de Top 100: zonnestroomsystemen, hybride & thermische zonnepanelen, elektrisch aangedreven invalidenvoertuigen. Het succes van deze projecten geeft aan dat veel mensen naast het financieel rendement het maatschappelijk rendement ook belangrijk vinden.”

Naast Duurzaam Investeren heeft ook Oneplanetcrowd drie noteringen in de top 10, met als hoogste #3 Peerby, een populair platform om spullen gratis met elkaar te delen. In de rest van de top 100 is het Collin Crowdfund – twee top-10 noteringen – die de meeste succesvolle projecten op zijn platform heeft gehad. Daarna heeft Geldvoorelkaar de meeste top-100 noteringen, gevolgd door Duurzaam Investeren.

“Maar het is helaas niet alleen hosanna in het Nederlandse crowdfunding landschap”, weet ook Judith Herrewijn. “Ongeveer 80% van het opgehaalde bedrag bestaat uit leningen en we zien nu steeds vaker defaults terugkomen. Dat een ondernemer niet aan de betaalverplichting kan voldoen komt natuurlijk voor, dit hoort bij de risico’s, maar voor de ‘crowd’ is dat lastig te slikken.” Om investeerders beter bewust te maken van de risico’s heeft de Autoriteit Financiële Markten in 2016 een verplichte investeerderstoets ingesteld voor alle crowdfunding-investeringen vanaf €500. In 2017 zal de toezichthouder inzetten op het verbeteren van het inzicht in de risico’s van de alternatieve financieringsvorm door betere informatieverstrekking op platformen zelf, over onder meer wanbetaling door geldvragers. 

De rest van de top 100 heeft tussen de €1 miljoen en €250.000 aan crowdfunding opgehaald. Bekijk de complete top 100 hier.